2017. november 21., kedd

AMIRŐL A GYEREK NEM BESZÉL..,ISKOLAI BÁNTALMAZÁS!

Iskolai erőszak, kortárs bántalmazás..erről szólt néhány nappal ezelőtt egy kereskedelmi rádió reggeli műsora, és arra kérték a hallgatókat, telefonáljanak be, ha nyomot hagyott bennük, az egykori attrocitás élménye. Megdöbbentően sokan telefonáltak, de a legmeglepőbb az volt, amikor egy középkorú hölgy élő műsorban kért bocsánatot attól a gimnáziumi diáktársától, akit annak idején folyton kiközösítettek. Arra kérdésre, hogy miért, a válasz:
" túl csendes volt!"


Mi az a bullying és milyen formái lehetnek?
Az angol kifejezés erőszakoskodást, megfélemlítést jelent.
Formái lehetnek:
-szóbeli (pl. csúfolódás, pletykálkodás)
-érzelmi (kiközösítés, megalázó viselkedés)
-fizikai ( verés, ütés, rugdosás)
A Cartoon Network 1200  szülő-gyerek páros megkérdezésével végzett felméréséből kiderül, hogy minden 2. gyermeket zaklatták már fizikailag és verbálisan is az iskolában. A megkérdezettek mindössze 45%-a fordul segítségért tanárához, 51% szüleitől, 18%barátaitól kér segítséget, 17% senkinek nem beszél róla.


Kik lehetnek áldozatok?
-szorongásos, félénk, csendes, visszahúzódó gyerekek,
-alacsony önértékelés, negatív énkép,
-negatív problémafelfogás, ami hajlamossá teheti a gyereket a "szenvedő alany" szerepre.
- internetes, közösségi oldalakon történő zaklatás, megalázás, sértő tartalmak megjelenítése: cyberbullying!
-DE, megjelent a palettán a "jó tanuló-jó sportoló, sikeres gyerekek "kiközösítése" is.
Milyenek az elkövetők?
-agresszívak, elfogadóak az agresszióval szemben,
-empátiájuk átlag alatti - felmérések azt mutatják, hogy nincsenek tisztában azzal, milyen szenvedést okoznak másoknak,
-diktatórikus, szeretethiányos vagy elhanyagoló szülői környezetből jönnek.


Mit tehet az osztály?
Az áldozat és az elkövető mellett a bántalmazás harmadik szereplője az iskolai osztály, amely végignézi ill. hallgatólagosan elfogadja egyik társuk megalázását. Szinte minden osztályban előfordulhat ilyen helyzet, de nem törvényszerű, hogy bántalmazásos viszonyrendszer alakuljon ki. Ha az osztály összetartó, vannak közös élményeik, és vannak érzékenyítő beszélgetések, az segít egymás elfogadásában.


A bántalmazott gyerek nem panaszkodik, mert fél, szégyelli, még saját szülei előtt is!
Milyen jelei lehetnek:
-ismeretlen eredetű foltok, sebek a testén,
-hirtelen zárkózottá válik, egyedül szeret lenni
-romlanak a jegyei, esetleg nem is akar iskolába menni
Szülőként mit tehetsz?
-vedd komolyan a jeleket!
-nem megoldás a problémára az "Üss vissza!" vagy "Szólj vissza!" taktika

-ne próbálj "önbíráskodni"
-mindig hallgasd végig a gyereket, és ne hibáztasd a történtekért, éreztesd vele, hogy ő nem tehet a helyzetről, 
-beszélj a tanárokkal, elsősorban az osztályfőnökkel
-az iskolaváltás csak akkor megoldás, ha a gyerekben tudatosult, hogy semmivel sem kevesebb egyik osztálytársánál sem, és önbizalma valamelyest helyreállt!


Az iskolai erőszak még akkor is nehezen felejthető emlék marad egy kamasz életében, ha sikeresen túljut rajta.  
A Cartoon Network felismerve a jelenség fontosságát,  idén harmadszorra  indította el bántalmazás elleni kampányát, melyben több hazai, ismert ember is elmondja saját  történetét, és a csatorna egy minisorozattal hívja fel a gyerekek figyelmét a barátságra és a szolidaritásra, mert:
AKI VER, AZ NEM HAVER!


Pápai Ildikó
életvezetési tréner